sobota 22. ledna 2011

Atheros pro IBM/Lenovo X61

Před necelým rokem jsem se stal hrdým majitelem repasované X61. Nebyl to jen tak spontání nákup, v tu dobu již provozovala dcera, ke své plné spokojenosti, jednu X60s. No, a jako správný nadšenec se snažím, čas od času, svůj strojek poněkud vylepšit. A tak postupně přibyl další zdroj, pár nových kloboučků pro TrackPoint a dokovací stanice s vypalovačkou. A tak proč po upgradu domácí wifiny nedopřát štěstí n-kové sítě i mojí x61...

Kousek nudného úvodu
Notebooky IBM jsou v podpoře hardware poněkud vybíravé, mají totiž v BIOSu uloženy identifikátory podporovaného hardwaru, takže jsem měl na výběr: buď koupit dosti drahý podporovaný typ, nebo zariskovat a poohlédnout se po alternativě.
Zvolil jsem risk, prozkoumal web a zjistil, že s Atherosem určeným pro počítače Apple by neměl být problém. A měl jsem i štěstí, v obchodě http://www.notebook-dily.cz zrovna jednu měli. Navíc, dle ohlasů, nedělají v případě reklamace z důvodů nekompatibility žádné problémy... takže v pátek jsem měl kartu doma a mohl se do toho pustit.


Demontáž
Z webu Lenova jsem si stáhl a vytiskl kompletní servisní manuál a krok za krokem demontoval potřebné kryty a odpojil příslušné vodiče. Protože jsem si čas čekání na Atherose krátil právě studiem tohoto manuálu, přišel jsem na jeho logiku a musím klukům z IBM zatleskat. Je přehledný, kompletní a dobře se s ním pracuje. Navíc technici odvedli dobrou práci, takže se vyskytuje jen minimum typů šroubků. Navíc jsou na spodním krytu vyznačeny symboly označující jejich funkci (toto je šroub, který povolte pokud chcete vyjmout klávesnici...).


Na obrázku je X61 s odstraněným rámečkem a klávesnicí. Osazena je ještě originální wifi karta (Intel 4965AG). Až po sem šlo vše bez obtíží...

Detail originální wifi karty Intel 4965AG. Anténní konektory šly vyjmout bez problémů, zato šroubky zajišťující kartu nebylo možné povolit a mírné násilí pomalu, ale jistě ničilo jejich křížové drážky. Hlavičky byly navíc velmi nízké, takže se nedaly ani sevřít do kleštiček. A k brutálnímu násilí jsem neměl odvahu a o nějakém přetlačování s tišťákem nemohlo být řeči. Co teď?

Nakonec jsem okolí šroubů důkladně oblepil maskovací páskou, celý board vložil do igelitové tašky, důkladně vše opět oblepil, vložil do Dremelu rozbrušovací kotouček a vybrousil v hlavách šroubků dosti hlubokou drážku. 
Plochý šroubovák pak už neměl problémy, pravděpodobně pomohlo i vyhřátí šroubku při broušení. Kovové piliny jsem odstranil postupným přitlačováním samolepicí pásky na inkriminované místa. Byl jsem velmi pečlivý i při postupném odstraňování krycích pásek. Ve finále jsem vše ještě ofoukal stlačeným vzduchem a při té příležitosti taky profoukl i chladič a ventilátor.

Novou kartu (Atheros AR5008X Wireless Network Adapter) jsem pak nainstaloval bez problémů, šroubky jsem použil nové s pružnými podložkami. Popis a číslování antén jsem skutečně nikde neobjevil, tak jsem je zapojil tak jak jsou a zatím to funguje k plné spokojenosti. Pokud se mi někde namane možnost sehnat nějakou šikovnou anténu, tak ji připojím i na třetí vývod. Máte-li někdo k této věci podnětnou poznámku, neváhejte mi napsat do diskuze pod článkem.


Po naběhnutí systému (W7) se stáhly příslušné ovladače a už to svištělo.


Poznámky
  • Je možné, že karta jela bez problémů také proto, že jsem pár dní před tím upgradoval BIOS. Použil jsem jeden neoficiální, který přepnul SATA řadič na Full Speed a odstranil tak umělé omezení rychlosti SATA řadiče (150mb/s). V dokumentaci bylo také něco jako Disabled whitelist check. Jen tak na okraj, nový BIOS umožňuje také prohození klávesy Fn a Ctrl. Samotné klávesy si vylupnete a prohodíte už lehce.
  • V seznamu wifi připojení (Launch Access Connections) bylo potřeba přeregistrovat všechna spojení na nový adaptér. Tady se mi hodil program WirelessKeyView, který mi vypsal všechny parametry nadefinovaných sítí včetně hesel.
  • Zjistil jsem, že kontrolka wifi adaptéru svítí i pokud je adaptér vypnutý a sítě jsou nedostupné.
  • WiFi připojení je o poznání bystřejší.
  • Protože nová karta umí také Packet Injection, vyzkoušel jsem lousknout z tréningových důvodů pár okolních wifin s WEPem. Zároveň s tím jsem si vyzkoušel bootování BackTracku z Flashky. Hmm... WEP je skutečně prolomitelný do pěti minut.

Další informace


    Žádné komentáře:

    Okomentovat